
Tämä sisältö vaatii tilauksen. Kirjaudu sisään jos olet tilaaja.
Autotehtaan hyviä käytäntöjä
- Turvallisuusteemoista viestitään oman Safety-tv:n kautta. Tv-näyttöjä on muun muassa tiimipaikoilla ja vilkkaiden kulkuteiden varrella.
- Yrityksellä on oma puhelinsovellus VApp, joten myös tuotannon henkilöstö voi seurata intraa kännykästään. Myös turvallisuushavainnot tehdään omalla kännykällä QR-koodin kautta.
- Turvallisuustuokioita konseptoidaan teemoittain. Pysy pystyssä -kampanjassa teemaa syvennettiin neljän eri liikkumisturvallisuuden näkökulman kautta. Tuokioihin voi liittyä myös pelejä ja kisoja. Esimerkiksi kemikaalipelissä osallistujat saivat testata, miten hyvin he tunnistavat kemikaalien varoitusmerkit.
- Tehtaan harjoittelukeskuksessa työvaiheita harjoitellaan aidoissa olosuhteissa, ilman tuotantolinjojen tahtiaikaa ja muita muuttuvia tekijöitä.
- Johto kohtaa koko henkilöstön kuukausittain järjestettävissä infoissa, joiden ajaksi tuotanto pysäytetään. Infoissa henkilöstöllä on mahdollisuus kysymyksiin ja kommentointiin.
- Johdon turvallisuuskävelyjen lisäksi tehtaassa tehdään vuorovaikutteisia WOC-kävelyjä.
- Tuotantopalaverit ja muut säännölliset kokoukset aloitetaan aina turvallisuusasioiden katsauksella.
Verkostoista ideoita turvatyöhön
Valmet Automotiven autotehdas on kuulunut Työterveyslaitoksen koordinoimaan Nolla tapaturmaa -foorumiin eli Nollikseen vuodesta 2014. Foorumi rohkaisee ja motivoi työpaikkoja tavoittelemaan korkeaa turvallisuuden ja työhyvinvoinnin tasoa sekä jakamaan parhaita käytäntöjä.
Vuosittain Nollis julkistaa tasoluokituksen saaneet jäsenyritykset. Tänä vuonna korkeimpaan tasoon ylsi Valmet Automotiven lisäksi noin 60 muuta työpaikkaa. Luokitus perustui vuoden 2024 tuloksiin.
Valmet Automotiven työsuojelupäällikkö Minna Lindell pitää Nollikseen kuulumista hyödyllisenä. Valtakunnallisen verkoston lisäksi foorumissa on myös alueellisia työpaikkojen verkostoja.
– Verkostoista oppiminen on auttanut meitä tosi paljon eteenpäin. Jos meillä on jokin murhe, usein kysymme, miten muut ovat toimineet saman asian kanssa. Ja kun meiltä kysytään vinkkiä johonkin, se auttaa meitäkin miettimään asioita uudesta näkökulmasta.
Autotehdas on saanut verkostoista ideoita esimerkiksi turvallisuushavaintojen lisäämiseen. Vastaavasti autotehdas on esitellyt muun muassa konseptoituja turvallisuuskampanjoitaan muille jäsenyrityksille.
Mitä mieltä? Kommentoi!