Kaupallinen yhteistyö

Kolme neuvoa inhimillisempään työkulttuuriin digiaikana

Digiaika hajautti työyhteisöt. Nyt työpaikoilla mietitään kuumeisesti, miten johtaa hybridityötä.

| Teksti: Työterveyslaitos | Kuva: Työterveyslaitos / Annukka Pakarinen

Hybridityössä sekä esihenkilöt että asiantuntijat tarvitsevat aivan uudenlaisia taitoja osallistaa ja motivoida ihmisiä – paikan päällä tai verkon yli.

– Ennen piti osata kymmensormijärjestelmä ja käyttää kopiokonetta. Nyt kysytään digitaalisten virtuaalityökalujen ja fasilitoinnin osaamista eri viestintäkanavilla, kertoo psykologi Liisa Puskala Työterveyslaitoksesta.

Uudet työn tekemisen tavat tehostavat työtä ja mahdollistavat kiireisestä työarjesta selviytymisen.

– Työ on nykyisin kovin intensiivistä, ja vastapainoksi tarvitaan muutakin elämää, Puskala toteaa. Fiksut työtavat mahdollistavat sen, että voi iltapäivällä irrottautua työkoneesta ja lähteä vaikka ystävän kanssa kahville tai koiran kanssa pitkälle lenkille.

Uusiin digitaitoihin kuuluukin osata sekä rajata viestitulvaa työaikana että jättää työviestit, kun siirrytään vapaa- ajan viettoon.

Ajanhallintakin edellyttää työpaikalla yhteistä sopimista siitä, mitä viestimiä käytetään missäkin asiassa, kuinka nopeasti viesteihin vastataan, milloin ollaan tavoitettavissa ja mikä aika pyhitetään keskittymistä vaativaan työhön.

Huomioi yksilöllisesti työsi kannalta tärkeät ihmiset

Osa ihmisistä kaipaa yhteisiin kahvihuoneisiin ja haikailee entisiä aikoja, jolloin kokoonnuttiin koko henkilöstön kanssa yhteisiin tilaisuuksiin.

– Yhteisöllisyyttä voi kuitenkin rakentaa uusillakin työtavoilla. Työkavereiden kanssa voi olla kivaa, vaikka nyt yhteydenpito hoidetaan toisin.

Inhimillisempi työkulttuuri rakentuu, kun kiinnitämme muihin huomiota yksilöinä. Muistuttamalla aiemmista kohtaamisistamme luomme yhteistä tarinaa ja yhteisöllisyyttä, neuvoo Puskala. Ajan hengen mukaan hän tarjoaa kohtaamisiin kolme vinkkiä.

1 Tutustu tietoisesti. Työsi kannalta olennaiset ihmiset eivät välttämättä löydy samalta osastolta. Tunnista oman työsi kannalta tärkeät ihmiset ja verkostot. Järjestä tutustumisen tilaisuuksia virtuaalisesti tai kohtaamalla kasvokkain.

2 Varaa aikaa sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Huokoista kokouksia tarjoamalla aikaa muuhunkin kuin päätöksentekoon. Resursoi ja kalenteroi aikaa vapaamuotoiseen kommunikointiin.

3 Hyödynnä tunnedigiä ja reagoi tunteilla. Viestintävälineiden kuvamerkit eli emojit auttavat välittämään tunnereaktioita ja lujittavat yhteenkuuluvuutta. Myös kirjallisessa ilmaisussa on hyvä huomioida inhimillisyys. Ilman hymyä, kädenpuristusta ja katsetta viesti voi tuntua liian suoralta ja tylyltä.

Lue myös etäjohtajan vinkit blogikirjoituksesta Empatia ja digitaidot auttavat etäjohtajaa onnistumaan | Työterveyslaitos (ttl.fi)

Työterveyslaitos tukee organisaatioita työn murroksessa järjestämällä Hybridityö haltuun -koulutuksen. Kolmen webinaarin sarjassa saat käytännön työkaluja oman työpaikkasi viestinnän ja yhteistyön kehittämiseen. Koulutuksen tavoitteena on, että pystyt kehittämään monipaikkaisen työyhteisön toimintatapoja sekä työn sujuvuutta että työhyvinvointia parantavaan suuntaan. Lisäksi tutustut itse kokeillen muutamiin virtuaalifasilitoinnin menetelmiin.

Yhteistyöstä digitaalisissa kanavissa siivittää myös digifasilitoinnin osaaminen Taitoa digifasilitointiin -verkkovalmennus | Työterveyslaitos (ttl.fi)

 

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje