Ota mukaan porukkaan, anna vastuuta, kuuntele ja jaa tietoa. Näin rakentuu luottamus työyhteisön uusien tulokkaiden ja konkareiden välille.
Kun työuraansa aloitteleva nuori saa sopivasti vastuuta, oppimiskokemuksia ja kehittymistä tukevaa palautetta, luottamus itseen ja ympäristöön alkaa kasvaa. Tämä menestysresepti toi Eteralle Suomen parhaan kesätyönantajan tittelin vuonna 2017. Vuodenvaihteessa Etera yhdistyi Ilmariseen, joka puolestaan nappasi hopeaa Vastuullinen kesäduuni 2017 -kilpailun suurten yritysten sarjassa. Eteralle Suomen parhaan kesätyönantajan palkinnon myöntänyt Akavan opiskelijoiden raati vakuuttui siitä, että yrityksessä otetaan nuoret avosylin osaksi työyhteisöä.
Tämän ovat käytännössä kokeneet Sara Boddy ja Tapio Puukka, jotka saivat Eterasta töitä opintoihinsa kuuluvan harjoittelujakson kautta. Boddy aloitti harjoittelijana vuonna 2014.
– Koko vakuutuspalvelun asiakaspalvelutiimi otti minut hyvin vastaan. Ihmisiin oli helppo tutustua, ja tunsin nopeasti olevani osa porukkaa. Se auttoi rakentamaan luottamusta, ei vain minua perehdyttäneeseen henkilöön vaan koko työyhteisöön, Boddy muistelee.
Hän jatkoi harjoittelun jälkeen ensin kesätöissä ja sai seuraavana vuonna vakipaikan. Myös työkyvyttömyyseläkeratkaisijana vuonna 2015 aloittaneelle Puukalle harjoittelujakso poiki kesätyön, jota seurasi osa-aikainen etätyö opintojen ohessa. Vuonna 2017 hän teki gradunsa Eteran toimeksiannosta ja sai sen siivittämänä vakituisen paikan työkyky ja eläkkeet -toiminnon kehittämistehtävissä.
– Substanssiosaamisen ohella harjoittelijat ovat työpaikoilla oppimassa myös työelämätaitoja. Perehdyttäjällä on iso rooli siinä, miten uusi tulokas sulautuu tiimiin. Täällä työyhteisöön pääsi mukaan tosi helposti, Puukka komppaa.
Kokeneet ja nuoret rinnakkain
Vakuutusalalle on tyypillistä, että jo pitkän uran tehneet ja työelämässä vasta aloittavat nuoret työskentelevät rinnakkain. Näin erilaiset näkemykset ja osaamiset täydentävät toisiaan. Boddy ja Puukka ovat saaneet juurtua työhönsä kokeneiden Sari Gherabin ja Terhi Ojalan rinnalla.
– Pidän perehdyttämisestä. Voin itsekin oppia uutta, kun tulokkaat esittävät välillä kysymyksiä, joihin en tiedä vastauksia, pohtii Ojala, joka on työskennellyt talossa 16 vuotta.
Myös Gherab on huomannut perehdyttämisen avaavan uusia näkökulmia omaan työhön. Hänen tavoitteenaan on, että nuoret voivat kokea olonsa hyväksi ja turvalliseksi uudessa työssään.
– Otan heidät ikään kuin siipieni suojaan, hymyilee Gherab, jolla on kokemusta vakuutusalalta jo yli 30 vuoden ajalta.
Luottamus kumpuaa pitkälti juuri turvallisuuden tunteesta. – Ei luottamusta pääse syntymään, jos uusi työntekijä ei uskalla edes puhua perehdyttäjälleen tai muille työyhteisön jäsenille. Jos ei uskalla kysyä, ei voi oikein oppiakaan, Ojala toteaa.
Tilannetajua ja ihmistuntemusta pitää olla. – Vakuutusasiat ovat tärkeitä, mutta niitä voi silti hoitaa rennolla otteella. Aika pian ihmisestä näkee, millaisia vitsejä kannattaa kertoa, Gherab neuvoo.
– Sinä kyllä myös vastaat aina, kun sinulta jotain kysyy, Boddy huomauttaa.
Gherabin mielestä se kuuluu luottamuksen rakentamiseen. – Jos uudelle työntekijälle sanoo, että minulta voit kysyä ja apua on aina tarjolla, se ei saa olla pelkkää sanahelinää. Lupaukset pitää lunastaa tekoina.
Puukan mielestä kyse on positiivisesta kehästä, joka ruokkii itseään. – Kysymyksiin vastaaminen kasvattaa luottamusta, joka puolestaan edistää yhteistyön tekemistä. Toimiva yhteistyö taas lisää luottamusta.
Vastuuntunto kasvaa vastuulla
Tekemällä oppiminen on tärkeää. – Meillä asiakaspalvelussa uusi tiimin jäsen vastaa asiakkaiden puheluihin jo aika pian aloitettuaan. Aluksi heille ohjataan vain helpoimpia aiheita niin, että joku on vieressä ja auttaa tarvittaessa. Tekemällä oppii, ja avun saaminen kasvattaa luottamusta työkavereiden tukeen ja siihen, että hallitsee itse hommansa, Gherab kertoo.
– Lopulta kyse ei ole kenenkään yksittäisen ihmisen vaan meidän kaikkien yhteisistä töistä. Jos et jaa tietoa, et jaa myöskään vastuuta, Ojala jatkaa.
Oikeiden työtehtävien ja asiakaskontaktien ansiosta harjoittelijalle tai kesätyöntekijälle tulee nopeasti tunne, että hänkin aidosti edustaa työnantajaansa. – Vastuun saaminen kasvattaa vastuuntuntoa. Se on luottamuksen osoitus työnantajan puolelta, Puukka huomauttaa.
Myös rakentava palaute on olennaista. – Jos olisin tyrinyt täysin ja Sari tietäisi siitä, hän kyllä kertoisi sen minulle. Ei negatiiviseen sävyyn, vaan asiallisesti ja ohjaavasti, Boddy sanoo.
Avoin keskustelu ja epäkohtiin puuttuminen auttavat tekemään työn entistä paremmin. – Tuskin kukaan tahallaan virheitä tekee. Kyse voi olla tietämättömyydestä, ja silloin paras tapa korjata tilanne on lisätä tietoa, Ojala täydentää.
– Todetaan, että nyt tuli tällainen moka. Korjataan asia näin, ja jatkossa voit välttää sen näin, Puukka kuvailee.
Avoin tila, avoin henki
Asiakaspalvelussa työtä kehitetään kuuntelemalla nauhoitettuja asiakaspuheluja yhdessä keskustellen.
– Puhelut käydään läpi ja analysoidaan. Saamme ja annamme toisillemme palautetta. Samalla voi napata vinkkejä toisten työtavoista, Gherab kertoo.
Myös työtilat voivat tukea avoimuuden kulttuuria ja luottamuksen ilmapiiriä. Avotilat toimivat tässä tarkoituksessa hyvin, Puukan mielestä varsinkin työuraansa aloittelevan näkökulmasta.
– Kun kuulee sermin yli toisen ratkaisevan jotain ongelmaa, siitä voi oppia itsekin. Ihmisiä tulee tervehdittyä enemmän, ja kohtaamisia syntyy helpommin. Se taas edistää työyhteisöön kotiutumista paremmin kuin jos istuisi yksin omassa työhuoneessaan.
Luontevia kohtaamisia tarjoavat myös yhteiset kahvihetket ja lounastauot. Kun puhutaan muustakin kuin työasioista, tiimi tulee tutummaksi ja taas keskinäinen luottamus kasvaa.
– Kun tietää, että toinen on aidosti hyvä tyyppi, voi luottaa, että hän hoitaa työnsäkin hyvin. Hyvä tiimihenki parantaa yhteistyön laatua, Puukka pohtii.
Joskus käsiteltävät vakuutusasiat tai asiakaskohtaamiset voivat olla vaikeita. Kollegalle avautuminen helpottaa kummasti. – Se auttaa tosi paljon, kun ei jää pyörittelemään niitä omassa päässään, Gherab sanoo.
– Hankalista työasioista keskusteleminen on tärkeää, mutta niin on myös niistä irtautuminen. Se, että kahvihuoneessa voi puhua jostain ihan muusta, auttaa palautumaan kuormituksesta, Puukka lisää.
– Nauretaan ja heitetään hurttia huumoria. Se toimii aina, Ojala päättää.
Kuva: Sara Boddy ja Sari Gherab ovat tyytyväisiä työpaikkansa ilmapiiriin.
Työeläkevakuutusyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyivät 1.1.2018. Yhdistymisen jälkeen Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Yhtiön markkinaosuus Suomen vakuutusmaksutulosta on 37 prosenttia. www.ilmarinen.fi.
Juttusarja on tuotettu yhteistyössä Työelämä 2020 -hankkeen kanssa. Hanke kannustaa työpaikkoja rakentamaan Suomen työelämästä Euroopan parasta. Hanketta koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö. www.tyoelama2020.fi
Kiitos,Annikki,lähden tästä tapaamiseen Kristakpdissa,upeaa! Tuoviäiti