Blogi

Hyvä yrityskulttuuri mittaa laatua ja tuottaa hyvää kaikille

Yrityskulttuurin kehittämistä usein laiminlyödään, vaikka se on lopulta varmin väline kestävään menestykseen.

Moni perinteisen teollisuuden yritys on selvinnyt isoistakin vaikeuksista, koska se on rakentanut yhtenäisen kulttuurin vahvalle maaperälle. Ratkaisevaa on usein ollut se, että jokainen työntekijä ymmärtää, mitä yhdessä tekeminen merkitsee.

Usein kannattaa hakea oppia hieman kauempaa. Eräs suuri kansainvälinen yritys on vienyt yrityskulttuurinsa jopa osaksi alihankkijoidensa ajattelua. Kun yritys aloittaa yhteistyön uuden kumppanin kanssa, se myös auttaa alihankkijaansa luomaan sellaiset olosuhteet, että talous, henkilöstön hyvinvointi tai työkalut eivät jarruta kehitystä. Tarvittaessa yritys vaikka investoi näihin alihankkijansa puolesta. Tällä se varmistaa, että alihankkijalla riittää motivaatiota tehdä työnsä mahdollisimman laadukkaasti ja toimia luotettavasti. Samalla henkilöstöön saadaan istutettua lisää kunnianhimoa oman toimintansa kehittämiseen.

Meillä on puhuttu paljon tehokkuudesta. Sen vierellä on syytä puhua yhä enemmän yrityskulttuurin tuomasta laadusta. Oikein mietitty yrityskulttuuri pitää ihmisistä huolta niin, että he jaksavat ja pyrkivät omaan parhaimpaansa. Sen seurauksena kokonaisuuden laatu paranee, asiakkailta saadaan parempi hinta ja lopulta brändistä tulee muita houkuttelevampi. Tätä polkua käyttävä yritys rakentaa ikiliikkujan, joka vetää jatkuvasti sisäänsä alan parhaimpia työntekijöitä, jotka puolestaan kykenevät tekemään muita parempaa jälkeä.

Katsokaa mitä tahansa suurta suomalaista haluttua työpaikkaa! Kaikki ne tunnetaan siitä, että ne pysyvät mukana oman alansa kehityksessä. Nekin todistavat omalla esimerkillään sen, kuinka sekä parhaat työntekijät että parhaat asiakkaat ja yhteistyökumppanit haluavat parhaiden kelkkaan luomaan yhdessä entistä parempaa menestystä.

Hyvän kulttuurin päälle rakennettu onnistuminen on monen tarinan arvoinen. Ja tarinoita ihmiset haluavat kertoa. Siksi ei kestä kauankaan, kun kymmenestätuhannesta asiakkaasta on tullut sadantuhannen tarinankertojan verkosto. Heidän jakamansa hyvä juttu leviää ja suojaa myös monilta pieniltä vastoinkäymisiltä.

Hyvän kulttuurin ympärille rakennettu innokkaiden asiakkaiden, työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden verkosto toimii parhaimmillaan kuin influenssarokotus.

Vaikka he eivät sitä ehkä itse sano, heidän viestinsä on: Tervetuloa ulkoiset uhat, mutta me torjumme ne, koska olemme yhtä.

Hyvä yrityskulttuuri on arvokkain osa mitä tahansa yritystä. Se varmistaa jatkuvuuden niin henkisesti kuin taloudellisesti. Hyvä yrityskulttuuri säteilee lämpöä ja hyvinvointia ympäristöönsä niin, että kaikki voittavat.

Panosta siis ihmisiin, jos haluat varmistaa jatkuvat rahavirrat omalle pankkitilillesi.

 

Teksti: Jyri Kansikas

Kuva: Work goes happy/Elixir-TV

Jyri Kansikas on Work goes happy- ja HPM Dashboard yritysten toimitusjohtaja.

Work goes happy -tapahtuma Oulussa 2.11.2017 ja Kuopiossa 16.11.2017.

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje