Blogi

Tunne ruokkii työntekijän innostusta

Kun johtajilta kysyy, mitä he haluaisivat muuttaa työntekijöidensä toiminnassa tai asenteissa, yksi vastaus nousee yli muiden: ”Haluaisin, että henkilöstömme olisi innostuneempaa työstään.”

Tämä on ymmärrettävä toive. Innostuneet työntekijät ovat energisempiä, luovempia ja avoimempia yhteistyölle kuin muut. Innostus tarttuu henkilöstä toiseen. Ja mikä tärkeintä, innostus ennustaa vahvasti sitoutumista työnantajaan. Se pienentää riskejä kalliille ja työläille korvausrekrytoinneille, jos ja kun joku päättää lehahtaa yrityksestä seuraavalle vihreälle oksalle.

Innostus syntyy ulkoisen ja sisäisen motivaation kautta. Ulkoisista motivaatiotekijöistä tärkeimpiä on raha, sisäisistä työn merkitys.

Voitko luvata henkilöstölle lihavan bonuksen, jos vuoden tulostavoitteisiin päästään? Ehkä, mutta se tulee kalliiksi. Palkankorotuksen tai kertakorvauksen kannustevaikutin on myös hyvin lyhytaikainen. Jos osaat asetella sanasi oikein, saat ehkä henkilöstön löytämään uudestaan työn imun.

Entä jos käytössäsi ei ole bonuskassaa etkä ole armoitettu kaunopuhuja, jonka sanoman edessä ihmiset syttyvät liekkeihin?

Luota siihen, että kyky innostua on meillä myötäsyntyisenä. Vakuutut siitä, kun katselet pikkulasta, joka saa mieluisen lahjan tai oppii heittämään kuperkeikan.

Asiaa kannattaa lähestyä tunteiden kautta.  On oleellista ymmärtää, että tunteet ketjuttuvat ja saavat aikaan uusia tunteita.

Innostusta voi ruokkia uteliaisuudella. Se syntyy, kun tarjolla on jotain kiinnostavaa, uutta tietoa. Uteliaisuus itsessään nostaa energiatasoa ja tuottaa mielihyvää. Uteliaisuus on kuin kutina, jota pitää raapia, kunnes tiedon tarve on tyydytetty.

Uteliaisuus herää, kun saamme yllättävää, puutteellista tai ennakko-odotustemme kanssa ristiriidassa olevaa tietoa. Syntynyt hämmennys kutsuu hankkimaan lisää tietoa asiasta ja jäsentämään sitä.

Voimakas tunnereaktio edellyttää, että tapahtuma on riittävästi ristiriidassa odotettavaan. Hämmästys on tunteista lyhytkestoisin, eräänlainen ensireaktio, heräte, joka seuraa jostain yllättävästä.

Tunteiden kiertotie kulkee siis polkua hämmästys-hämmennys-uteliaisuus-innostus. Voit kokeilla tätä heittämällä ihmisille syötin jostain merkittävästä, uudesta asiasta, joka on kiinnostava ja innostava.

Eräs entinen esihenkilöni oli tässä mestari. Hän saattoi työpaikan kuukausipalaverin aluksi puolihuolimattomasti todeta, että tulee lopuksi kertomaan jotain, jolla on mullistava vaikutus koko liiketoimintaamme. Ihmiset hämmästyivät, hämmentyivät, uteliaisuus heräsi ja jokainen osallistuja seurasi palaveria tuolinsa reunalla jännittäen.

Monesti tällaisiakaan ylisanoja ei tarvita. Ehkä voit kertoa palaverin aluksi, että kauan auki olleeseen asiaan on saatu ratkaisu. Tai että käsittelet ihmisten pyytämää aihetta palaverin loppupuolella. Kun miettii, kuinka puisevia työpaikkojen palaverit yleensä ovat, joukosta on helppo erottua. Muista kuitenkin, että antamasi lupaukset on myös lunastettava.

 

Aaro Ollikainen on Wakaru Oy:n konsultointiliiketoiminnan vetäjä ja valtiotieteiden tohtori. Hänen intohimonsa on ihmisten ajattelun, tunteiden ja käyttäytymisen tutkiminen ja niiden vaikutus työn tuloksellisuuteen ja työyhteisöihin.

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje