Työturvallisuus

Jatkuva muutos on Helsingin telakan normaali

TILAAJILLE
Viime vuosina Helsingin telakka on seilannut muutoksen tuulissa. Kun uusi omistaja saa tilauksen, tarvitaan töihin taas lukuisia laivanrakentajia. Tapaturmien torjuntaa vaikeuttavat toisinaan kulttuurierot. Myös asennetyötä tarvitaan.

| Teksti: Kirsi Väisänen | Kuva: Kirsi Väisänen
TILAAJILLE Viime vuosina Helsingin telakka on seilannut muutoksen tuulissa. Kun uusi omistaja saa tilauksen, tarvitaan töihin taas lukuisia laivanrakentajia. Tapaturmien torjuntaa vaikeuttavat toisinaan kulttuurierot. Myös asennetyötä tarvitaan.

Tämä sisältö vaatii tilauksen. Kirjaudu sisään jos olet tilaaja.

Laivanrakennuksessa tapaturmataajuus vaihtelee vuositasolla

Syynä tähän lienevät työn projektiluonteisuus ja alan suhdanne­herkkyys. Tehtyjen työtuntien määrä putoaa ja työn luonne muuttuu, kun laiva ei ole rakenteilla. Silloin tehdään muun muassa huoltotöitä.

Laivanrakennus kuuluu toimialaluokituksessa luokkaan 30 eli Muiden kulkuneuvojen valmistus. Kyseisessä luokassa tapaturma­taajuus on kymmenen viime vuoden aikana vaihdellut välillä 25–52. Vähintään neljän päivän poissaoloon johtavien tapaturmien osalta luku on vaihdellut kymmenestä kahdeksaantoista. Työtapaturmia sattuu suhteessa enemmän silloin, kun työtunteja tehdään vähemmän. Tämä ilmiö näkyy sekä lievissä että vakavammissa työtapaturmissa.

 

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje