Työturvallisuus

Korkeiksi pakatut rullakot aiheuttavat tapaturmariskejä kaupan työntekijöille

Työsuojeluviranomainen muistuttaa, että lainsäädännön mukaan työnantajan on huolehdittava siitä, että terveydelle haitalliset käsin tehtävät nostot ja siirrot tehdään mahdollisimman turvallisiksi.

| Teksti: Kirsi Väisänen | Kuva: Adobe Stock

Kaupan ja ravintoloiden työsuojelutarkastuksissa on toistuvasti tullut esille, että elintarvikkeiden siirroissa käytetyt rullakot on pakattu liian korkeiksi. Ylimmäksi saatetaan pakata raskaita laatikoita, kuten banaani- tai lihatuotelaatikoita, jotka voivat painaa jopa yli 20 kiloa.

Ylimpiä laatikoita kurkotellessa kehon voimantuotto on heikoimmillaan, ja taakka voi pudotessaan aiheuttaa äkillisiä liikkeitä, jotka vaurioittavat lihaksia, jänteitä ja niveliä. Jo yksi väärin tehty nosto voi aiheuttaa pysyviä vammoja esimerkiksi selkään tai olkapäihin.

Ihanteellinen nostokorkeus on rystysten tasolla. Lattiatasolla tai hartiatason yläpuolella nostaminen lisäävät fyysistä kuormitusta ja tapaturman vaaraa. Mitä painavammasta taakasta on kysymys, sitä suurempi on riski.

Työsuojelutarkastajat valvovat, että työnantajat ovat tunnistaneet ja arvioineet käsin nostamiseen ja siirtämiseen liittyvät vaarat sekä ryhtyneet vähentämään työn fyysistä kuormitusta. Myös toimenpiteiden vaikutusta arvioidaan ja seurataan.

Työnantajan ensisijainen tehtävä on estää kokonaan vaaralliset nostot ja siirrot. Tällöin rullakoita ei pakata liian korkeiksi, eikä ylimmäisenä saa olla raskaita laatikoita. Jos tämä ei ole mahdollista, työntekijöillä on oltava käytössään apuvälineitä, kuten nostimia ja nousutasoja, jotta vaarat vältetään. Yksi vaihtoehto on parityöskentely. Lisäksi työntekijöiden tulee saada riittävä koulutus turvallisten nostojen ja siirtojen tekemiseen.

 

Lue lisää: Helpotusta tavarakuorman purkuun

Hyviä käytäntöjä rullakoiden pakkaamiseen ja purkamiseen

• Elintarvikkeiden tilaajat huomioivat pakkauskäytännöt tukkutoimittajien kanssa tehdyissä sopimuksissa. Näitä ovat esimerkiksi rullakoiden maksimikorkeus ja se, että ylimmäisenä ei saa olla painavia taakkoja.
• Toimitusketjussa on toimivat reklamaatiokäytännöt, joiden avulla sopimuspoikkeamien syyt voidaan selvittää ja ongelmat ratkaista.
• Reklamointi tehdään työntekijöille helpoksi, ja heitä muistutetaan reklamaation tekemisen tärkeydestä.
• Reklamaatiot tehdään kirjallisesti tai sähköisesti. Näin on mahdollista seurata ongelman laajuutta ja kohdistaa tehokkaasti esimerkiksi rullakoiden pakkaajien lisäperehdytys ja muut tarvittavat toimenpiteet.
• Työntekijöillä on tieto sovituista pakkaus- ja reklamaatiokäytänteistä myymälöissä, ravintoloissa ja muilla työpaikoilla, joissa kuormia puretaan.
• Muut työtä keventävät työtavat, kuten apuvälineiden käyttö ja parityöskentely, on huomioitu kuormien pakkaamisessa ja purkamisessa.

 

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje
Työ Terveys Turvallisuus -lehti TTT
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.