Satakunnan käräjäoikeus on tuominnut kuljetusyrityksen ajojärjestelijälle 30 päiväsakkoa ja kuljettajalle 15 päiväsakkoa. Syynä olivat ajopiirturin käyttöön sekä ajo- ja lepoaikoihin liittyvät rikkomukset.
Työsuojeluviranomainen oli päässyt rikkomusten jäljille huomattuaan tarkastuksella epäselvyyksiä vuonna 2023. Yrityksen kuljettaja oli ajanut toisen kuljettajan kuljettajakortilla, mikä on lainsäädännössä kielletty. Työnantaja ei toimittanut tarkastajalle pyydettyjä ajo- ja lepoaikatietoja, ja kun tiedot viimein saatiin, niissä havaittiin lukuisia rikkomuksia.
Käräjäoikeudessa ajojärjestelijä eli työnantajan edustaja kiisti epäilyt, kun taas kuljettaja tunnusti rikkomukset. Syyttäjä vaati ajojärjestelijälle rangaistusta siitä, ettei tämä ollut toimittanut tietoja työsuojelutarkastajalle. Työnantaja ei myöskään ollut valvonut kuljettajien ajopiirturin käyttöä tai näiden ajo- ja lepoaikoja.
Ajopiirturiin ja auton massamuistiin tallentuu kaikki tieto
Työsuojelujuristi Aki Eriksson Lounais-Suomen aluehallintovirastosta muistuttaa, että ajopiirturin tiedoista selviää jälkikäteen kaikki.
– Auton massamuisti ja kuljettajan piirturitiedot tallentavat kaiken. Vaikka alalla onkin valitettavan yleistä, että rikkomustietoja yritetään peitellä ajamalla ilman korttia ja esimerkiksi käyttämällä aikaryhmävalitsinta väärin, tästä kaikesta jää jälki, Erikson kertoo.
Työsuojeluviranomainen tekee yhteistyötä tienvarsivalvonnasta vastaavan poliisin ja luvituksesta vastaavan Traficomin kanssa. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonta tehostuu jatkuvasti.
– Ajo- ja lepoajoissa on työturvallisuuden lisäksi kyse myös liikenneturvallisuudesta. Valvonnan tarkoitus on myös varmistaa, että kaikki alalla toimivat pelaavat samoilla säännöillä niin, ettei kukaan saa lain rikkomisesta epätervettä kilpailuetua, Eriksson huomauttaa.
Tiedot perustuvat työsuojeluhallinnon tiedotteeseen (12.5.2025). Sen julkaisuajankohtana tuomio ei ollut lainvoimainen.
Mitä mieltä? Kommentoi!