Työelämä

Tietotyötä tekevät hakeutuvat haasteellisiin tehtäviin kokeakseen työn imua

Tietotyöläinen, joka kokee työn imua eli positiivista tunnetta ja motivaatiota työtään kohtaan, on myös sitoutunut edistämään työnantajansa intressejä, selviää LUT-kauppakorkeakoulun nuoremman tutkijan Ilona Tothin väitöksestä.

| Teksti: Kirsi Väisänen | Kuva: Shutterstock
Piirroskuva, jossa hahmot selvittävät jättimäistä lankavyyhtiä

Onko työnantajan tehtävä motivoida henkilöstöä töihin? Väitöstutkija Ilona Toth halusi tutkimuksessaan kääntää katseen työnantajasta työntekijään. Hän näkee, ettei ihmistä voi motivoida, jos tämä ei ole itse siihen halukas. Työn imun eli positiivisen tunteen ja motivaation työtään kohtaan täytyy löytyä ihmisestä itsestään.

– Sekä haasteelliset työn vaatimukset että henkilökohtaiset voimavarat johtavat työn imuun tietotyössä. Tietotyötä tekevät usein hakeutuvat tehtäviin, joissa on useita haasteellisia työn vaatimuksia, jotta kokisivat voimakkaampaa työn imua.

Vahva työn imu lisää työn tuottavuutta ja auttaa kestämään työssä eteen tulevia vastoinkäymisiä. Työn imua kokeva tietotyöläinen on myös sitoutunut edistämään työnantajansa intressejä, selviää Ilona Tothin väitöksestä.

Jos oma työ ei innosta ja tuntuu tylsältä, ei heti tarvitse lähteä selaamaan työpaikkasivuja tai miettiä uudelleen kouluttautumista. Toth sanoo, että omaa työn imua voi tietoisesti pyrkiä parantamaan. Voi esimerkiksi kysyä itseltään, mitä tapahtui juuri ennen kuin tunsit mielihyvää tekemästäsi työstä ja mitä tapahtui sen jälkeen. Tätä pohtimalla voi oivaltaa, mikä on juuri itselle se juttu, joka antaa iloa tai voimia työntekoon.

Työnantaja voi myös auttaa työtä tekevää sietämään vastoinkäymisiä. Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen puhuu palvelevasta johtamisesta. Se painottaa työntekijöiden kuuntelemista, voimaannuttamista ja kunnioittamista.

Ilona Toth jatkaa tätä ajatusta.

– Työnantajan kannattaisi aina kysyä työntekijöiltä, miten te tämän tekisitte. Työntekijöiden kyttääminen, vahtiminen ja lyttääminen ei ole tätä päivää, hän sanoo.

Toth ei vaadi, että työntekijän tulisi muuttaa persoonaansa työtä varten. Jos persoonallisuuttaan yrittää väkisin muuttaa, elää itseään vastaan, mikä kuluttaa paljon voimavaroja. Toth kyseenalaistaa myös ajatuksen, että työssä pitäisi olla kivaa ja helppoa. Vastoinkäymisiä tulee väistämättä.

Toisaalta henkilökohtaisia voimavarojaan voi parantaa vastaamaan paremmin työn vaatimuksia.

– Esimerkiksi herkkä tai hermoiluun taipuvainen luonne voi kehittää optimismia tai resilienssiä, toteaa Toth.

 

Kauppatieteiden maisteri Ilona Tothin tietojohtamisen alaan kuuluva väitöskirja: Thriving in modern knowledge work Personal resources and challenging job demands as drivers for engagement at work 

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje