
Espoossa on käynnistynyt kokeilu, jossa seurataan pyöräilyolosuhteita paikallisesti sääantureiden avulla. Viiteen eri kohteeseen asennetut anturit ja sääasemat mittaavat lämpötilaa ja tienpinnan kosteutta, ja tieto päivittyy avoimelle verkkosivulle noin tunnin välein. Tavoitteena on, että asukkaat ja kaupungin kunnossapito voivat hyödyntää reaaliaikaista tietoa turvallisen liikkumisen ja kunnossapidon suunnittelussa.
– Toivomme, että saatava reaaliaikainen tieto yhdistettynä käyttäjiltä tuleviin palautteisiin toisi uuden näkökulman hoidon tason arviointiin ja kaupungin kykyyn reagoida nopeasti muuttuviin olosuhteisiin, sanoo kunnossapitopäällikkö Pekka Pakkala Espoon kaupungilta.
Ensimmäistä kertaa pyöräliikenteen tarpeisiin
Anturit on sijoitettu viiteen paikkaan, joista kolme on tehostetun talvikunnossapidon reiteillä ja kaksi vertailukohteina niiden ulkopuolella. Reitit harjasuolataan päivittäin ennen työmatkaliikenteen alkua, mutta käytännössä niiden ajettavuus vaihtelee kelistä riippuen. Tavoitteena on, että pyöräilijä näkee aamulla tiedon esimerkiksi jäätymisriskistä ja osaa varautua olosuhteisiin.
Tieto julkaistaan verkkosivun lisäksi automaattisina päivityksinä Facebookissa, jossa käyttäjät voivat myös antaa palautetta.
Moottoriteiltä pyöräteille
Kokeilu on toteutettu yhteistyössä Espoon kaupungin, Mellenium Oy:n ja AS Teede Tehnokeskuksen kanssa. Kelitietoa tuotetaan virolaisen Teede Tehnokeskuksen antureilla ja tiesääpalvelulla. Käytettävät sääanturit ovat pieniä ja toimivat ilman ulkoista virtalähdettä. Niitä on edullisina ja huomaamattomina mahdollista asentaa tiheäksi säätiedon mittausverkoksi.
Teknologia on aiemmin ollut käytössä moottoriliikenteessä, mutta nyt sitä sovelletaan ensimmäistä kertaa pyöräilyn ja kävelyn tarpeisiin.
Ajantasaisen kelitiedon toivotaan lisäävän turvallisuuden tunnetta ja rohkaisevan ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun testaamme kelitietoantureita Espoossa. Kokeilun luonteeseen kuuluu myös oppiminen – keräämme palautetta ja kehitämme palvelua sen perusteella, sanoo erityisasiantuntija Tessa Armour Espoon kaupungilta.
Osa kestävän liikkumisen kehittämistä
Kelitietokokeilu on osa Kestävän tulevaisuuden kaupunginosat -ohjelmaa, joka käynnistyi keväällä 2025 ja jatkuu maaliskuuhun 2026. Kokeilun tavoitteena on parantaa olosuhteiden tuntemusta ja tukea turvallista, sujuvaa ja ympärivuotista liikkumista jalan ja pyörällä – myös talvella.
Mitä mieltä? Kommentoi!