Heijastinvaljaat koko henkilöstölle. Liukuesteet tai nastakengät työriskien arvioinnin mukaan kaikille niille, joiden työhön kuuluu liikkumista tai ulkona oloa. Aktiivista ja ajankohtaista viestintää liikenneturvallisuudesta – esimerkiksi muistutuksia pyöräilijöille nastarenkaiden tärkeydestä liukkaiden kelien aikaan.
Kokkolan kaupunki on viime vuosina ottanut käyttöön useita keinoja parantaakseen työmatkaliikenteen turvallisuutta. Aktiivisuutensa ansiosta kaupunki sai kuluneena syksynä Liikenneturvan myöntämän Liikenneturvallinen työpaikka 2024 – tunnustuksen.
Perustelujen mukaan Kokkolassa on pienennetty ja poistettu riskejä ja samalla työpaikan turvallisuuskulttuuri on kehittynyt myönteiseen suuntaan. Työntekijät tekevät kaikenlaisia työhön ja työmatkoihin liittyviä turvallisuusilmoituksia aiempaa ahkerammin – niiden määrä on liki kolminkertaistunut neljässä vuodessa.
Kimmoke ryhtyä parantamaan työpaikan liikenneturvallisuutta sai alkunsa numeroista, kertovat kaupungin työsuojelupäällikkö Tapio Hakala ja työsuojeluvaltuutettu Kristiina Hohenthal.
– Vakuutusyhtiön raporteista näkee, millaisia kustannuksia yksittäiset tapaturmat aiheuttavat. Oli silmiä avaavaa huomata, että esimerkiksi työntekijän kaatuminen voi maksaa työnantajalle kymmeniä tuhansia euroja, Hakala kertoo.
Kokkolassa työmatkoilla sattuu eniten juuri kaatumisia, ja vaarallisinta on liukkaiden ja vaihtelevien kelien aika lokakuusta huhtikuuhun.
– Myös työpäivän sisällä tapahtuvat siirtymiset kohteesta toiseen ovat riskialttiita, Hohenthal mainitsee.
Kaatumisesta voi olla vakavat seuraukset
Työmatkaturvallisuuden parantaminen lähtee Kokkolassa siitä, että työmatkat ja työasiointimatkat otetaan mukaan työn riskien arviointiin. Riskinarvioinnin perusteella työnantaja esimerkiksi hankkii liukuesteet työntekijöille, jotka niitä tarvitsevat työpäivänsä aikana. Kaupungin työsuojelusta tehdään lisäksi työpaikkakäyntejä eri toimipisteisiin, ja silloin puheeksi otetaan myös liikkumisen turvallisuus.
– Aina jos työntekijä on kaatunut siirtyessään työkohteesta toiseen jalan, vakiokysymykseni esihenkilölle on: Oliko työntekijälle hankittu liukuesteet? Jos oli, olivatko ne käytössä? Hakala kertoo.
Hän huomauttaa, että turvallisuuden parantamisessa ei ole kyse pelkästään rahan säästämisestä vaan myös inhimillisten kärsimysten minimoimisesta. Kaatumisesta voi koitua työntekijälle kivuliaat – ja pahimmillaan hengenvaaralliset – seuraukset.
Siitä, ovatko työmatka- ja työasiointitapaturmat Kokkolassa vähentyneet kehittämistyön ansiosta, ei ole saatavissa vertailukelpoista tietoa. Tämä johtuu Hakalan mukaan henkilöstön ilmoitusaktiivisuuden lisääntymisestä, joka työturvallisuuden näkökulmasta on aina myönteinen asia. Esimerkiksi viime vuonna työtapaturmia ilmoitettiin kaikkiaan yli 200. Niistä alle 50 tapausta johti sairauspoissaoloon.
– Aiemmin työntekijät jättivät paljon enemmän ilmoittamatta sellaisia tapaturmia, joista ei aiheutunut sairauspoissaoloa. Siksi neljän tai viiden vuoden takaiset tilastot eivät ole verrannollisia nykytilanteen kanssa.
Liikenneturva on hyvä kumppani
Työmatkan kulkeminen lihasvoimin on aina kannatettavaa, ja siihen kaupunki haluaa myös henkilöstöään kannustaa. Tapio Hakalan ja Kristiina Hohenthalin arvion mukaan ainakin pyöräilyn suosiota on Kokkolassa lisännyt henkilöstöetuihin kuuluva mahdollisuus hankkia työsuhdepolkupyörä. Tämä on innoittanut osaa ihmisistä sähköpyörän hankintaan ja myös talvipyöräilyyn.
Kaupungintalon aulassa järjestetään keväisin Pyörällä töihin -päivä. Tempauksessa on mukana muun muassa Liikenneturva, jota Hakala ja Hohenthal pitävät erinomaisena kumppanina työpaikan liikenneturvallisuuden kehittämisessä.
– Olemme saaneet Liikenneturvalta ideoita kampanjoihin ja toteuttaneet niitä yhdessä. Liikenneturvalla on myös erittäin hyvät materiaalit, joita olemme hyödyntäneet omassa viestinnässämme, Hohenthal kiittää.
Liikenneturvallinen työpaikka -tunnustuksen saaminen edellyttää sitä, että työmatkaturvallisuuden hyväksi on tehty pitkäjänteistä ja tuloksellista työtä, johon myös työpaikan johto on sitoutunut. Tunnustuksen arvioinnin välineenä on Liikenneturvan ja vakuutusyhtiön kehittämä työmatkaturvallisuuden itsearviointityökalu, jota työpaikat voivat käyttää myös itsenäisesti oman liikenneturvallisuuden tasonsa kartoittamiseen.
– Alkuun ajattelimme, että emme me ole tehneet mitään merkittävää, mutta auditointimateriaalia läpi käydessämme huomasimme, että meillähän on tehty tosi paljon asioita. Niitä ei vain aina huomaa arjessa. Hektisessä työsuojelutyössä tulee helposti sokeaksi omalle tekemiselle, Hakala toteaa.
Liikenneturvallinen työpaikka -tunnustus myönnettiin nyt toista kertaa. Viime vuonna sen sai Lapin ely-keskus.
Kuva: Kokkolan kaupungin työsuojeluvaltuutettu Kristiina Hohenthal (vas.), työsuojeluvaltuutettu Päivi Koivusalo, työsuojelupäällikkö Tapio Hakala ja työsuojeluvaltuutettu Anders Holmberg ovat hyvillään kaupungin saamasta tunnustuksesta.
Kokkolan keinot työmatkaturvallisuuden edistämiseksi
- Työmatkaturvallisuudesta viestitään henkilöstölle aktiivisesti. Parhaillaan on menossa yhteistyökumppaneiden kanssa totetuttu Turvallisesti töihin ja ehjänä takaisin kotiin – kampanja.
- Työnantaja hankkii liukuesteet työriskien arvioinnin perusteella työntekijöille, joiden työhön kuuluu työaikaista liikkumista tai ulkona oloa. Liukuesteitä / nastakenkiä kannustetaan käyttämään myös työmatkoilla ja vapaa-aikana.
- Koko henkilöstölle on jaettu heijastinvaljaat, ja uudet vakituiset työntekijät saavat ne työsuojeluperehdytyksessä.
- Pyöräilykypärän käyttöä suositellaan.
- Työntekijöillä on työsuhdepyörämahdollisuus. Kaupunki on neuvotellut työntekijöilleen etuhinnat paikallisista pyöräliikkeistä muun muassa nastarenkaiden hankintaa ja asennusta varten.
- Kaupungintalolla on runkolukituksen mahdollistavat ja osin katetut pyörätelineet.
- Yhteistyökumppaneiden kanssa järjestetään vuosittainen Pyörällä töihin -päivä, jolloin jaetaan tietoa turvallisesta pyöräilystä.
- Puhelimen hands free -kuulokkeet hankitaan työriskien arvioinnin perusteella, ja niiden käyttöön on tehty ohjeistukset.
- Kaupungin puutarhalle on hankittu sähköavusteinen tavarapyörä. Sillä ajettaessa työntekijän pitää käyttää kypärää.
- Yksintyöskentelyn turvallisuus varmistetaan työkoneisiin liitetyllä seurannalla. Näin esihenkilö ja työkaverit tietävät, missä muut työntekijät liikkuvat.
- Kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmässä on aina mukana työntekijöiden edustajana työsuojeluvaltuutettu.
- Kaupungin yhteistoimintaryhmässä on laaja edustus työnantajan ja työntekijöiden edustajia. Asiat käsitellään yhdessä, ja työ- ja työmatkatapaturmatilastoja seurataan kuukausittain.
- Työsuojelu tekee omille työmaille käyntejä, joissa varmistetaan myös työasiamatkojen turvallisuus.
Mitä mieltä? Kommentoi!