Työsuojeluviranomainen havaitsi tarkastuksillaan, että kuljetusyrityksen kuljettajat olivat toistuvasti rikkoneet päivittäistä ajoaikaa ja vuorokausilepoa koskevia säännöksiä. Lisäksi yrityksen ajoneuvoilla oli ajettu lähes 5 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia. Piirturilaitteistoa ei myöskään ollut lukittu niin, ettei kuljettajan yksityisyys vaarantuisi.
Satakunnan käräjäoikeus tuomitsi yrityksen toimitusjohtajan 30 päiväsakkoa tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.
Työantajan on ohjeistettava työntekijöitä ja valvottava, että säännöksiä noudatetaan. On myös huolehdittava siitä, ettei annettu ajomäärä tai esimerkiksi palkkausmalli kannusta rikkomaan ajo- ja lepoaikasäännöksiä.
– Työnantajat eivät useinkaan seuraa työntekijöiden ajo- ja lepoaikojen toteutumista, vaikka vastuu siitä on yksiselitteisesti työnantajalla. Rikosseuraamus saattaa yllättää työnantajan, jos tämä on laiminlyönyt velvollisuutensa ja asia nousee esille ensi kertaa tarkastuksella, työsuojelulakimies Aki Eriksson kertoo.
Lähde: Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tiedote 26.4.2022
Mitä mieltä? Kommentoi!