
Heltissä työntekijät ovat helttiäisiä ja asiakkaat tai potilaat ovat jäseniä. Toimipisteet eivät ole vastaanottoja vaan hyvinvoinnin huoltamoja.
Siltä todella tuntuukin, kun sukeltaa sisään EmoHelttilään Helsingin ydinkeskustassa. Aulassa ei ole perinteistä vastaanottotiskiä vaan kahvila Lempi. Siellä kahvia tarjoilee HelttiMummo, jonka virkaa tällä kertaa toimittaa työterveyspsykologi Heli Rautjärvi.
– Jokainen helttiäinen työskentelee vuorotellen kahvilassa. Niin olemme aidosti lähellä asiakaskokemuksen synty sijoja, kertoo toimitusjohtaja Timo Lappi.
Sisääntulokäytävän neljä huonetta on nimetty yrityksen arvojen mukaan. Lempi, Tarmo, Hehku ja Pokka tarjoavat sekä fyysiset tilat Heltin jäsenten ja asiantuntijoiden kohtaamisille että henkiset suuntaviivat päivittäiselle toiminnalle.
– Kukin huone on sisustettu kyseistä arvoa kuvaavalla tavalla. Esimerkiksi Tarmossa seinää koristaa juoksurata ja Pokassa sisustus on rouhean rohkea. Huoneiden kautta arvot heräävät todella eloon. Muistamme ne itse paremmin ja viestimme niitä myös asiakkaillemme, kertoo työterveyshoitaja Mirja Niininen.
Irtisanoutuminen pysäytti
Heltin arvot puettiin sanoiksi keväällä 2016. Sitä ennen yrityksessä oli keskitytty toiminnan käynnistämiseen ja kasvattamiseen.
– Alkuvaiheessa meillä oli töissä vain pieni porukka ja valtava määrä asioita tehtävänä. Siinä ei pysähdytty miettimään arvoja vaan lähdettiin tekemään töitä, Lappi muistelee.
Sitten yksi alusta asti mukana ollut työntekijä irtisanoutui. Silloin Heltissä ymmärrettiin, että oli tullut aika miettiä, millainen yhteisen työpaikan halutaan oikeasti olevan.
– Kutsuimme mahdollisimman nopeasti kaikki helttiäiset koolle ja puhuimme puoli päivää ihmisten tunnelmista ja tavoitteista, Lappi kertoo.
Pohdintojen jatkamiseksi päätettiin järjestää vuorokausi yhteistä aikaa koko työyhteisölle. Kokoontumisen alussa omista havainnoistaan kertoi palvelumuotoilututkija, joka oli osallistunut yli vuoden ajan Heltissä järjestettyihin tapaamisiin ja kokouksiin.
– Hän kertoi, mikä työyhteisössämme on hienoa ja toimivaa mutta toi esiin myös kipeämpiä aiheita. Oli todella avartavaa kuulla tällaista ulkopuolista havainnoijaa, Lappi myöntää.
Sen jälkeen keskustelua jatkettiin oman väen kesken.
– Jakauduimme ryhmiin miettimään, mikä meidän mielestämme on toivottua käytöstä tai toimintaa ja mikä taas ei. Keskustelua käytiin erilaisten harjoitusten avulla. Niin pääsimme askelen lähemmäksi arvoja, Lappi sanoo.
Kun teemat olivat selvillä, arvot alkoivat saada sanallisen muotonsa. – Kaikki palasivat töihin täynnä energiaa. Kun löysimme vielä tavan nimetä arvot niin, että ne kuvasivat meitä ihmisinä ja organisaationa, ne oli helppo viestiä eteenpäin, Lappi toteaa.
Arvojen mukaisia rekrytointeja
Niininen aloitti työt Heltissä elokuussa 2016. Uudesta työstä oli sovittu jo aiemmin kesällä. Niininen yllättyi iloisesti nähdessään sosiaalisessa mediassa humoristisen Heltin arvojen syntymäilmoituksen. Arvot kolahtivat heti.
– Tuli sellainen olo, että olen jo osa Helttiä. Arvot ovat todella kuvaavat. Ei tarvitse ihan hirveästi miettiä, mitä mikäkin arvo mahtaa tarkoittaa, Niininen iloitsee.
– Sinuthan oli niiden perusteella jo valittu, hymyilee Lappi.
Arvoihin kiinnitetään huomiota hakemusvaiheesta alkaen. Kaikki uudet helttiäiset tapaavat tulevia työkavereitaan jo rekrytoinnin aikana, koska sen on todettu olevan kaikille hyväksi.
– Hakijoiden kanssa jutellessani mietin, kuuluvatko arvot heidän vastaustensa taustalla. Olemme myös käyneet kaikki arvot läpi ja kysyneet hakijoilta suoraan, miten ne näkyvät heidän toiminnassaan, Niininen kertoo.
Hänen mielestään Helttiin hakeutuu ihmisiä, jotka jo valmiiksi jakavat samat arvot.
– Niitä ei ole tarvinnut opetella, harjoitella tai tuoda erikseen esille. Meistä jokaisella on myös eniten itseä edustava ja kuvaava arvo, jota muut arvot sitten täydentävät. Minulle vahvin on Lempi. Olen vähän sellainen äitihahmo, joka huolehtii niin työkavereista kuin jäsenistäkin empaattisesti ja lähimmäisenrakkautta huokuen.
Arvot näkyvät myös ulospäin
Helttiä voi kuvailla itseohjautuvaksi työyhteisöksi. Niininen uskoo, että töitä tehtäisiin yhteisten arvojen mukaisesti, vaikka arvoja ei olisikaan tehty niin näkyviksi kuin ne nyt ovat. Arvojen esiin tuominen on silti tärkeää.
– Kun arvot on sanoitettu, ne näkyvät myös ulkopuolelle ja muutkin kuin helttiäiset ymmärtävät, miksi asioita tehdään niin kuin tehdään.
Arvoja vahvistetaan monin tavoin myös yhteisön sisällä. Tänä vuonna Heltin kesäjuhlissa jaettiin arvopalkinnot, ja arvopaidat ovat tilauksessa.
– Pokka on musta ja Lempi vaaleanpunainen. Jokainen saa tilata sellaisen paidan, jonka kokee itselle parhaaksi. Tai sitten voi tilata vaikka kaikki neljä paitaa ja laittaa niistä päälle sen, joka sopii parhaiten omaan fiilikseen, Niininen kertoo.
Lisäksi kaikki saivat valita uusiin käyntikortteihin kaksi itseään parhaiten kuvaavaa arvoa.
– Kortteihin piti myös määritellä, kuinka paljon kyseistä arvoa itsessä on, esimerkiksi kuinka monta sydäntä lempeä.
Johtamisjärjestelmä uusiksi
Kirkkaat, kaikille yhteiset arvot helpottavat päätöksentekoa.
– Kaikkia päätöksiä tulee mietittyä arvojen kautta, ja niiden tekeminen on helpompaa, Lappi pohtii.
Yhdessä tehty arvotyö voi auttaa myös seuraavassa harppauksessa, kun Heltissä kokoonnutaan pohtimaan johtamisjärjestelmää. Toimitusjohtaja Lappi on uudistuksesta silminnähden innoissaan.
– Olemme hakemassa aivan uudenlaista, itseohjautuvaa tapaa toimia. Onnistuessaan tällä kokoontumisella voi olla samanlainen vaikutus meihin helttiäisiin kuin arvotyöskentelyllä.
Juttu on julkaistu Työ Terveys Turvallisuus -lehdessä 5/2017.
Kuva: Heltin päätoimipisteessä vastaanottotiskin on korvannut kahvila Lempi. Kahvikupposella työterveyshoitaja Mirja Niininen ja toimitusjohtaja Timo Lappi.
Tämä juttusarja on tuotettu yhteistyössä Työelämä 2020 -hankkeen kanssa. Hanke kannustaa työpaikkoja rakentamaan Suomen työelämästä Euroopan parasta. Hanketta koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö.
Mitä mieltä? Kommentoi!