Mielen hyvinvoinnin arvostettu erikoislehti Tunne & Mieli saa uuden kustantajan ja päätoimittajan. Lehden uusi kustantaja on huhtikuun alusta lähtien Kempulssi Oy:n tytäryhtiö Suomen Ammattimedia Suoma Oy.
Tunne & Mieli on jatkossa TTT-lehden tavoin osa Kempulssin lehtiperhettä, johon kuuluvat myös Kemia-lehti ja Uusiouutiset. TTT-lehden kustantaja on Kempulssi Oy:n tytäryhtiö TTT Kustannus Oy.
Lehden nykyinen julkaisija Mielenterveyden keskusliitto jatkaa lehden omistajana ja saa osan tilaustuotoista.
Lehden linjaukset ja kiitetyt sisällöt säilyvät entisellään. Lehden sisällöntuotannosta ja kehittämisestä vastaa maaliskuusta alkaen uusi päätoimittaja Meri Nykänen.
– Lehti paketoi avoimen puheen mielen ilmiöistä luotettavaksi ja kiinnostavaksi luettavaksi. Pääsen yhdistämään koko osaamiseni aiheisiin, jotka koen omikseni, sanoo Nykänen. Kuva Susanna Kekkonen.
Kempulssi Oy:n toimitusjohtajan Leena Joutsen on tyytyväinen vahvistuksesta.
– Toiminta-ajatuksemme on tuottaa laadukkaita, luotettavia ja lukijoilleen merkityksellisiä lehtiä. Tunne & Mieli on suomalaisessa mediakentässä arvokas ja ainutlaatuinen lehti, jonka julkaisemista on ilo jatkaa yhteistyössä alan johtavien asiantuntijoiden ja osaavien tekijöiden kanssa.
Kokemustarinoita ja stigman purkamista
Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtajan Olavi Sydänmaanlakan mukaan Tunne & Mieli tukee liiton perustehtävää käsittelemällä ratkaisukeskeisesti mielen ilmiöitä, haastattelemalla mielenterveysongelmia itse kokeneita ihmisiä ja purkamalla tiedon avulla mielenterveyden häiriöihin liittyvää stigmaa.
– Tämän vuoksi liitolle on tärkeää turvata lehden tulevaisuus. Olemme kehittäneet toimivan journalistisen konseptin. Yleisölle suunnatun aikakauslehden kustantaminen ei kuitenkaan ole järjestön ydinosaamista eikä nykyisessä median murroksessa meille taloudellisesti mahdollista.
Päätoimittajana aloittava Meri Nykänen on toimittaja, tuottaja ja kouluttaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus aikakaus- ja järjestölehtialalta. Hän on työskennellyt viimeksi yhteiskunnalliseen journalismiin erikoistuneessa Noon Kollektiivissa ja tuottanut muun muassa ekologisen elämäntavan Huili-lehteä sekä Yrittäjänainen-lehteä.
– Tunne & Mieli -lehdessä yhdistyvät laadukas journalismi ja tärkeä tehtävä: mielenterveyden edistäminen ja mielen ilmiöistä avoimesti puhuminen. Olen innoissani päästessäni kehittämään ja tekemään lukijoille tällaista ainutlaatuista lehteä, Nykänen sanoo.
Tunne & Mieli
• 6 numeroa vuodessa, yli 15 000 lukijaa.
• Ilmestynyt lokakuusta 2015. Ilmestynyt aiemmin Käsikädessä-nimellä 1970-luvulta.
• www.tunnejamieli.fi, www.facebook.com/tunnejamieli.
Kumppanisopimus allekirjoitettiin iloisissa tunnelmissa 12. helmikuuta. Vasemmalta viestintäpäällikkö Sirkku Immonen (Mielenterveyden keskusliitto), hallituksen puheenjohtaja Miikka Savolainen ja toimitusjohtaja Leena Joutsen (Kempulssi Oy) sekä toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka ja talous- ja hallintojohtaja Tuija Sarkama (Mielenterveyden keskusliitto). Kuva Aino Heikkonen.
Mitä mieltä? Kommentoi!