DSC_3597_1Missä nauru raikaa, siellä syntyy tulosta. Mainostoimiston menestyksen takana ovat tyytyväiset työntekijät.

Ilmeen Lahden-toimiston aamussa on ahkeran tekemisen meininki. Ihmisiä tulee ja menee, palaveri on alkamassa, moni on jo uppoutunut töihinsä – ja tosiaan, jossakin raikaa nauru.

– Ei tämä jatkuvaa hekottelua ole. Kyllä täällä tosissaan töitä tehdään. Tavoitteenamme on tuottaa lisäarvoa sijoitukselle, jonka asiakas on tehnyt markkinointiviestintään, ja tehdä se tavalla, joka tuottaa meille iloa ja hyvinvointia, toimitusjohtaja Mikko Eskelinen hymyilee.

Kolmesti palkittu Ilme auttaa yrityksiä menestymään erottuvan ja kustannustehokkaan markkinointiviestinnän avulla. Se tarjoaa laajan valikoiman palveluja suunnittelusta tuotantoon.

– Meillä on töissä monialaisia taitajia, joilla riittää kokeilunhalua. Teemme esimerkiksi mobiilipelejä ja tablettikokeiluja. Sellaiset eivät tyypillisesti kuulu mainostoimistomaailmaan, jossa on totuttu elämään alihankinta- ja tuotantoketjussa. Yrityksen tavoitteena on, että niin työntekijät kuin asiakkaat viihtyvät.

Visionsa mukaisesti yritys haluaa olla alan paras työpaikka tyytyväisine asiakkaineen. Lahdessa ja Tampereella toimiva Ilme palkittiin ainoana mainostoimistona Great Place to Work 2015 -tutkimuksessa kolmannen kerran peräkkäin.

Toimisto teki viime vuonna kaikkien aikojen parhaan tuloksensa. Liikevaihto kasvoi edellisvuodesta liki 20 ja myyntikate liki 30 prosenttia. Liiketulos jäi myyntikatteesta plussalle yli 20 prosentilla.

– Meillä uskotaan, että tyytyväiset työntekijät tekevät parhaan tuloksen, mikä tuli taas tutkimuksellakin todistettua. Työntekijöiden tyytyväisyys heijastuu suoraan heidän tekemäänsä työhön ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen, Eskelinen sanoo.

Kyselyt auttavat kehittymään

Asiakastyytyväisyys on Eskelisen mukaan Ilmeessä ”varsin korkea”. Tyytyväisyyttä tutkitaan säännöllisesti vähintään kerran vuodessa.

Tuorein tutkimus tehtiin tänä vuonna ennen kesälomia. Tutun 20 kysymyksen nettilomakepatteriston lisäksi talon ulkopuolinen asiantuntija syvähaastatteli puhelinkeskusteluin kymmenen asiakasta.

– Tulokset ovat edelleen hyvällä tolalla, vaikka parannettavaa riittää aina. Kysymme asiakkailtamme myös kehityskohteita, ja otamme niistä koppia. Skarppaamista on esimerkiksi aikatauluissa, Eskelinen sanoo.

Kun asiakkaat esittävät toiveita uusista palveluista, ne napataan työlistalle. Tulokset kertovat, että asiakkaat arvostavat ilmeläisten työtä: 95 prosenttia suosittelisi heitä eteenpäin.

”Kroppa pelissä”

Eskelinen puhuu paljon “meistä” – työntekijöitä on yhteensä kolmisenkymmentä.

– Ilme olemme me, kaikki ilmeläiset, jotka huolehtivat toisistaan. Tärkeää on jokaisen asenne työhön ja työyhteisöön, sillä se ratkaisee pitkälti, millainen päivästä tulee.

Henkilökunnasta on muodostettu ryhmiä, joilla on vastuualueensa, esimerkiksi työntekijöiden hyvinvointi, yrityksen oma markkinointi ja viestintä sekä asiakastyytyväisyyden kehittäminen. Eskelisen mukaan homma toimii, kun kaikki pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan.

Arvot ovat oleellinen osa arkea. Mainostoimistolle myös sopii, että arvot eivät ole sieltä tylsimmästä päästä.

– Teemme työtä rakkaudesta lajiin, ja tunnemme sitä kohtaan intohimoa. Aidosta innosta, mielenkiinnosta ja halusta tehdä parhaansa syntyy paras mahdollinen lopputulos. Innostumme ongelman ratkaisusta ja sytymme tehdessämme oivalluksia, Eskelinen kuvailee.

– ”Kroppa pelissä” tarkoittaa, että hyvä olo tarttuu. Pyrimme siihen, että meistä jokainen toimii hyvän olon suurlähettiläänä päivittäin. Ajattelemme, että mistä kuuluu naurua, siellä syntyy jotain innostavaa ja kiinnostavaa.

Porukalla Portugaliin

Yrityksen arvomaailman mukaisesti työyhteisössä uskalletaan ajatella ääneen.

– Kiinnostus maailmaa kohtaan on sisäänrakennettu ominaisuus. Kaikille lapsenomainen uteliaisuus ei ole yhtä sisäsyntyistä, mutta siinä voi harjaantua. Pyrimme aina positiivisuuteen, sillä kritiikki ja epäonnistumisen pelko ovat pahimpia vihollisiamme, Eskelinen toteaa.

– Luonnollisesti elämäämme kuuluu palveluammatin sisäistäminen, mikä näkyy toimintana niin asiakkaita kuin työkavereita kohtaan. Ilme on juuri niin hyvä työpaikka kuin me haluamme sen olevan.

Toimitusjohtaja Eskelinen pitää tärkeänä, että jokainen ilmeläinen ymmärtää, miksi yritys on olemassa, ja tietää, mitä talossa tapahtuu. Näkymiä tarkastellaan maanantaisin viikonavauspalavereissa.

– Toiminnan ohjausjärjestelmästämme jokainen näkee, missä mennään. Järjestelmä kertoo esimerkiksi siitä, mikä on asiakastyön osuus työajasta. Kun tulos on yli 70 prosenttia, se on kova, ja siitä myös palkitaan. Yrityksen oma fiilisbarometri toteutetaan kerran kuukaudessa, ja tulokset käydään yhdessä läpi.

Tärkeitä ovat myös porkkanat. Tilikauden voitosta maksetaan henkilökunnalle bonusta, mutta myös välietapit motivoivat.

Kun puolivuotiskaudelle asetetut tavoitteet tänä vuonna ylitettiin, tilattiin matkat. Lokakuussa koko porukka lähtee yhdessä Portugaliin.

 

Teksti: Sari Okko

Kuva: Matti Hietala

Kuvassa Mainostoimisto Ilmeen toimitusjohtaja Mikko Eskelinen.

 

Työ Terveys Turvallisuus 5/2015:ssä julkaistu juttu on tuotettu yhteistyössä Työelämä 2020 -hankkeen kanssa. Hanke kannustaa työpaikkoja rakentamaan Suomen työelämästä Euroopan parasta. Hanketta koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö.

TEMpTY01_hyvtyo____V1__RGB

Lisää aiheesta:
www.tyoelama2020.fi

 

Sarjassa on julkaistu TTT-lehdessä myös jutut:

APR – ja hyvästit jäykkyydelle: Liikennevirasto (TTT 6/2015)

Kokemus kunniassa: Berner Oy (TTT 4/2015)

Arvokkaasti arjessaHennes & Mauritz (TTT 3/2015)

Yhteisöstä hiotuu heimo: Solita (TTT 2/2015)

Elämä on ”pipelaiffii”: Pipelife Finland (TTT 1/2015)

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje