Työelämä

Julkinen sektori kisaa keikkafirmoja vastaan – sijais­sovelluksesta hyviä tuloksia

Saadakseen työvoimaa sosiaali- ja terveyspalvelujen sijaisuuksiin Kangasalan kaupunki otti käyttöön oman vuokratyötä hyödyntävän rekrytointisovelluksen. Myös Vaasan keskussairaala on pilotoinut sovellusta lokakuusta 2022 alkaen hyvin tuloksin.

| Teksti: Kirsi Väisänen | Kuva: Shutterstock
Hoitaja istuu sohvalla sairaalan tiloissa selaten kännykkää.

On tavallista, että osastonhoitajat haalivat sijaisia soittamalla ja lähettämällä viestejä keikkalaisille ja vakituisille hoitajille. Hoitoalan sijaispulaa paikataan usein myös henkilöstönvuokrausyritysten työntekijöillä. Se vähentää sopimisesta ja palkanmaksusta aiheutuvaa työtä.

Sijaisten hankinta syö runsaasti työaikaa, ja viestittely tuo kuluja. Veronmaksajille keikkafirmojen käytöstä koituu iso lasku. Henkilöstönvuokraus on bisnestä, ja vuokratyöntekijöiden palkat ovat monesti vakituisten palkkoja suuremmat.

Kangasalla löydettiin ratkaisu sijaisongelmaan. Koivu Solutions kehitti kaupungin aloitteesta Sotender-rekrytointisovelluksen, joka otettiin käyttöön viime vuoden maaliskuussa. Sovelluksen käyttäjä pääsee selailemaan itselleen sopivia työvuoroja vapaasti järjestelmästä.

Sovellus tarjoaa joustavasti keikka-, lisä- ja ylityötä

Aamulehti kertoi jutussaan tammikuussa, että Kangasalla keikkatyöläisten saaminen sijaisuuksiin on helpottunut selvästi. Vuodenvaihteessa sovelluksen käyttäjiä oli jo 800. Heistä 70 prosenttia oli muita kuin Kangasalan omia työntekijöitä, jotka myös tekevät sovelluksen kautta lisä- ja ylityötä.

Myös Vaasan keskussairaalan koordinoiva palveluesimies Anna-Mari Sanjama kertoo hyvistä kokemuksista. Siellä sovellusta kokeillaan sijaisten rekrytoinnissa Vaasan keskussairaalan akuuttisairaalaan ja vuodeosastohoitoon.

– Käyttöönotto oli nopea ja helppo. Alueen keikkalaiset ovat kiitettävästi löytäneet sovelluksen ja rekisteröityneet. Olemme saaneet kasvatettua keikkalaisten joukkoa pilotin aikana.

Vaasan pilotissa Sotenderiin rekisteröityneistä noin kolmestasadasta käyttäjästä keikkatyöntekijöitä on ollut noin 60 prosenttia. Rekisteröityneet ovat lähi- ja sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja näiden ammattien opiskelijoita ja eläkeläisiä. Sanjama arvioi, että koko hyvinvointialueella käyttäjiä tulee olemaan tuhansia.

Sovellus kannustaa kokeiluun

Kuka tahansa ei voi palveluun rekisteröityä. Ammattioikeudet tarkastetaan rekisteröitymisen yhteydessä.

Sovellukseen syötetään tiedot erityisosaamisesta ja kokemuksesta. Näin käyttäjällä näkyvät vain sellaiset työvuorot, joihin hänen pätevyytensä riittää. Joissakin sijaisuuksissa voidaan edellyttää kokemusta esimerkiksi lastenosastolta tai tehovalvonnasta. Rekrytoija voi toki halutessaan pyytää uuden keikkalaisen juttelemaan ennen työtilaisuutta.

Työntekijälle sovellus antaa mahdollisuuden itse valita, milloin hän haluaa vuoroja tehdä. Sillä tavoin se tuo myös työhyvinvointia.

– Monet hoitajat ovat niin tunnollisia, että he kuormittuvat jo siitä, että joutuvat sanomaan ei. Omien rajojen vetäminen on vaikeaa. Sen sijaan sovelluksessa kynnys on matala sille, että voi rauhassa selailla vapaita sijaisuuksia haluamilleen ajankohdille ja vaikka tienata vähän ylimääräistä, kertoo Sotender-sovelluksen edustaja Kimmo Leveelahti.

Käyttäjä taas voi asettaa sovellukseen ehtoja esimerkiksi siitä, miten kauas tai mihin yksiköihin hän on valmis menemään töihin. Sovellus tarjoaa helpon tavan testata, millaisissa työympäristöissä työntekijä saattaisi viihtyä.

Sovellus vapauttaa esihenkilöiden aikaa muuhun

Kangasalla sovelluksen kehittämiseen käytetty kustannus on maksanut itsensä takaisin ja tuonut säästöjä. Vaasasta ei vielä osata arvioida rahallista säästöä. Vaasan keskussairaalassa vuokratyöfirmojen palveluita ei ole käytetty, kuten Kangasalla, vaan sijaishankinta on keskitetty omaan resurssienhallintayksikköön.

– Sovellus on helpottanut esimiesten työtä ja jättänyt aikaa muuhun toiminnan kehittämiseen. Kun käyttö laajenee koko hyvinvointialueelle, pystymme varmasti säästämään vuokratyövoimakustannuksista. Sovelluksen kulut ovat olleet joitakin tuhansia euroja, Anna-Mari Sanjama kertoo.

Kimmo Leveelahden mukaan useat hyvinvointialueet ovat olleet kiinnostuneita sovelluksesta. Palvelu laajeneekin kunnissa mahdollisesti hoidosta ja hoivasta myös opetukseen ja ruokahuoltoon.

– Kunnissa työlistoille jää koko ajan aukkoja. Tekijöitä tarvitaan, ja perinteiset rekrytointiprosessit ovat niin pitkiä ja vaikeita, etteivät ne mahdollista joustavasti keikkatyötä.

Leveelahden mukaan Sotenderissa on vielä monia kehitysmahdollisuuksia. Tulevaisuudessa työntekijä voisi esimerkiksi nähdä jo työvuoroja selatessaan, minkä verran hän voi vuorolla ansaita. Tavoitteena on myös, että edeltävän viikon aikana ansaittu palkka napsahtaisi jo perjantaina tilille.

Kannustimena voidaan jo nyt käyttää palkkioita tai vaikka elokuvalippuja. Kangasalla kokeilussa oli myös käytäntö, jossa työntekijä sai sadan euron bonuksen, kun hän oli työskennellyt viidessä eri yksikössä Sotenderin kautta.

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje