Lyhyet

Tuomio jalankulkijan kuolemaan johtaneesta tapaturmasta

| Teksti: Helinä Kujala

Lastenvaunuja työntänyt nainen menehtyi jäätyään kuorma-auton alle rakennustyömaata ohittaessaan. Onnettomuus sattui vesijohto- ja viemärisaneeraustöiden yhteydessä Jyväskylässä lokakuussa 2018.

Keski-Suomen käräjäoikeus on tuominnut kuorma-autoa kuljettaneen aliurakoitsijan 70 päiväsakkoon työturvallisuusrikoksesta, liikenteen vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. Lisäksi pääurakoitsijan vastaava työnjohtaja ja työpäällikkö saivat työturvallisuusrikoksesta 15 ja 20 päiväsakon rangaistukset. Tuomio ei ole lainvoimainen.

Vaunuissa ollut lapsi ei vahingoittunut, koska vaunut jäivät joksikin aika raahautumaan keulan eteen eivätkä ehtineet pudota auton alle.

Jalankulkuväylä oli tilapäisesti epäselvä

Työalue peitti jalkakäytävän ja toisen ajokaistan, ja jalankulkuliikenne oli ohjattu kahden sulkuaitarivin väliselle väylälle. Tapahtumahetkellä sulkuaitoja oli kuitenkin tilapäisesti avattu paikalle tuodun sorakuorman vuoksi, joten paikan ohittamiseksi ei ollut selkeää väylää.

Työalueella työskenteli useita aliurakoitsijan työntekijöitä. Koska liikenteenohjauksen järjestelyistä ei ollut riittävästi huolehdittu, jalankulkija saattoi kenenkään huomaamatta kävellä kuorma-auton takaa sen keulan eteen ylittääkseen kohdalla olevan suojatien ja siirtyäkseen takaisin jalkakäytävälle.

Oikeudenkäynnissä kuultujen kertomusten perusteella työkoneiden melu saattoi vaikeuttaa havaitsemista. Kuljettajan mielestä hänen oli mahdotonta havaita jalankulkijaa ohjaamosta. Hän oli pysäyttänyt auton heti liikkeellelähdön jälkeen, kun vastaan ajanut autoilija kiinnitti valo- ja äänimerkeillä kuljettajan huomiota vaaratilanteeseen.

Liikenteenohjaus on pidettävä ajan tasalla

Työturvallisuusmääräysten mukaan yhteisellä rakennustyömaalla toimivien urakoitsijoiden on jokaisen osaltaan huolehdittava muun muassa siitä, että työn vaikutuspiirissä olevat henkilöt eivät pääse koneiden vaara-alueelle eikä heille aiheudu työstä muutakaan vaaraa.

Kyseisellä työmaalla oli periaatteessa huolehdittu liikennejärjestelyistä eri työvaiheiden aikana. Kevyt liikenne oli pyritty pitämään vaara-alueiden ulkopuolella muun muassa liikennevalojen, opastemerkein, liikenteenohjaajien ja sulkuaitojen avulla.

Päätoteuttajan ja urakoitsijoiden yhteisenä tehtävänä on pitää yhteisen rakennustyömaan liikenteenohjauksen suunnitelmat muiden turvallisuussuunnitelmien tavoin ajan tasalla ja huolehtia niiden käytännön toteutuksesta eri työvaiheissa.

 

Lähde: Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tiedote 20.5.2021

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje