Työelämä

Miten oppia taitavaksi viestijäksi?

Vuorovaikutus on ihmisten välistä viestintää, johon jokainen vaikuttaa omalla käytöksellään. Erityisen tärkeää vuorovaikutusosaaminen on johtajan työssä.

| Teksti: Helinä Kujala | Kuva: Heikki Pölönen

Millaista on taitava vuorovaikutus johtajan työssä? Tampereen yliopiston puheviestinnän professori Pekka Isotalus välttää yleispätevien ohjeiden antamista, koska vuorovaikutus elää viestintäsuhteiden ja tilanteiden mukaan. Yhden asian hän kuitenkin toivoo niin johtajien kuin muidenkin oivaltavan:

– Kun viestimme jonkun kanssa, emme koskaan viesti vain neutraalia sisältöä vaan myös sitä, miten suhtaudumme tähän ihmiseen, hän sanoo.

Puutteet tiedostettava

Kukaan meistä ei ole mestariviestijä luonnostaan eikä kaikissa tilanteissa. Jokainen voi kuitenkin kehittää taitojaan – kunhan omat heikkoutensa tiedostaa.

– Johtajat itse arvioivat usein omat vuorovaikutustaitonsa erinomaisiksi. Mutta kun heidän osaamisestaan kysytään työntekijöiltä, tulee esiin puutteita esimerkiksi kuuntelemisessa ja jopa alkeellisissa perustaidoissa, kuten silmiin katsomisessa ja tervehtimisessä.

Johtajan vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa tutkimusten mukaan myönteisesti työntekijöiden suorituksiin, työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin sekä työhön sitoutumiseen.

Kuuntelu kunniaan

Aidosti kuunteleva ihminen antaa tilaa viestijälle, keskittyy tilanteeseen ja myös osoittaa sen katsomalla silmiin, nyökkäämällä tai antamalla sanallista palautetta.
– Hyvä kuuntelija myös raivaa kuuntelemisen tieltä esteitä, joita meillä kaikilla usein on. Niitä voivat olla esimerkiksi kiire tai kännykkä, joka vie huomion, Isotalus toteaa.

Kuuntelemista voi häiritä myös oma suhtautuminen viestijään. Viestijän rooli työyhteisössä saattaa vaikuttaa keskittymiseen sen mukaan, onko äänessä esimerkiksi harjoittelija vai johtajakollega.

Kohti kumppanuutta

Isotaluksen mielestä vuorovaikutusta pitäisi viedä työpaikoilla entistä enemmän kohti tasavertaista kumppanuutta. Pisimmällä tässä ovat matalan hierarkian yritykset, joissa johtajuus on enemmän tai vähemmän jaettua.

– Täysin samalla viivalla johtaja ei voi olla muiden kanssa, koska hänellä on vastuita ja velvollisuuksia ja myös tietoa, jota ei aina voi jakaa muille. Mutta vuorovaikutuksessa hän voi silti toimia tasavertaisesti muiden kanssa, olla mukana keskustelemassa ja osallistumassa. Se on trendi, jota kohti mennään.

Artikkeli on luettavissa kokonaisuudessaan TTT-lehdessä 6/2018. Tilaa lehti.

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje