Kaupan esimiesten työtaakka

Poikkeusaika on lisännyt kaupan alan esimiestyön kuormittavuutta, osoittaa Kaupan esimiesten neuvottelujärjestön tuore kysely. Joka toinen esimies kertoi kasvaneen työtaakan vaikuttaneen omaan jaksamiseen.

Yksi syy löytyy lisääntyneistä sairauslomista ja lomautuksista. Lähes puolet kyselyn vastaajista ilmoitti, että koronakriisin aikana työvuoroissa oli aiempaa vähemmän henkilöstöä, vaikka asiakasmäärät olivat saattaneet kasvaa.

Myös yksintyöskentelyn lisääntyminen ja myymälätilojen tiukentuneet siivousvaatimukset, jotka ovat monissa paikoissa siirretty henkilökunnan vastuulle, ovat kasvattaneet esimiesten työtaakkaa.

Monilta on odotettu aikaisempaa enemmän läsnäoloa ja tavoitettavuutta työajan ulkopuolella, myös lomautusten aikana. Kyselyn perusteella kaksi kolmesta ei ehdi muutoinkaan enää nykyisin pitämään taukojansa työpäivän aikana ja kolmanneksella työ valuu lainvastaisesti myös vuosilomalle.

Erityisen huolestuttavalta koronatilanteen takia kuulostaa, että viimeisen vuoden aikana sairaana tai puolikuntoisena töihin on joutunut tulemaan puolet vastaajista.

Vaikka osa työnantajista oli lomauttanut väkeään ja vähentänyt henkilöstön tuntimääriä, joissakin työpaikoissa henkilöstöä palkittiin esimerkiksi palkallisin vapain jaksamisen lisäämiseksi. Joissakin työpaikoissa suojavarusteita ei ollut tarjolla ollenkaan ja ohjeistus oli puutteellista, toisissa taas suojavarusteita tarjottiin työpaikan lisäksi myös kodin ja työpaikan välisille työmatkoille.

 

Kaupan alan esimiesten neuvottelujärjestön kysely tehtiin elokuussa 2020. Kyselyyn vastasi yhteensä 1039 KEY:n ja PAMin jäseninä olevaa kaupan esimiestä. Kattavuus on noin viidennes koko maan vähittäiskaupan esimieskunnasta.

Lähde: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n tiedote

Mitä mieltä? Kommentoi!

Täytä kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tilaa uutiskirje